Vad r JavaScript

Introduktion

JavaScript är ett skriptspråk. Det är utvecklat för att ge dynamik till webbsidor. Det är ett populärt programmeringsspråk. Det används för att skapa interaktiva webbsidor. Alla webbläsare stöder JavaScript. Det gör det till ett bra språk att lära sig om man vill utveckla webbsidor. Vi ska titta närmare på detaljerna.

Vad är JavaScript?

JavaScript är ett skriptspråk som används för att lägga till interaktivitet på webbsidor, dynamiska grafik och animationer, samt bygga avancerade webbprogram som till exempel onlinetjänster, webshoppar och databashanterare.

Detta skriptspråk är användbart eftersom det ger utvecklare möjlighet att anpassa kod till olika plattformar, vilket gör att de kan skapa webbplatser som fungerar i olika webbläsare och enheter. JavaScript lett också till utvecklingen av andra ramverk och bibliotek, vilket ger en bredd av tekniker som programmerare kan använda för att göra dynamisk kod i beroende på deras applikationer.

JavaScript har blivit den dominerande tekniken vi nu ser på internet idag – det visar sig att prata med tusentals applikationer. Naturligtvis beror mycket av detta JavaScripts framgång på integration med HTML (hypertextmarkup language) och CSS (cascading style sheets). Stora grupper inom open-source-standarden Web Platform har utvecklat API:er för JavaScript-applikationer som stödjer flera operativsystem.

Har du nyfikenheten att lära dig mer om hur allt fungerar? BONDERA KOMMER ATT VARA ETT STORT STÖD FÖR DIG ATT FÅ DEN FULLSTÄNDIGA FÖRLUSTELSE AV DETTA KRAFTFULLA SPRÅK PÅ EN BEKYMMERSFRI SÄTT!

Varför använder man JavaScript?

Grunden för det moderna webbutvecklandet är JavaScript, ett programmeringsspråk som används för att skapa interaktivitet på en webbsida. Det används för att lägga till dynamik till sidan, så att användare kan utföra alla möjliga typer av aktiviteter – från att rulla igenom en bildgalleri till att göra ett köp i ett e-handelswebbbutik. JavaScript har blivit mer populärt de senaste åren tack vare dess flexibilitet och den snabbhet som det ger för mobila enheter.

Med JavaScript är det möjligt för utvecklare att ta webbutveckling till nya höjder genom att skapa dynamiska Webbapplikationer som kan uppdateras dynamiskt och leverera realtidsobservationer och data som endast tas emot av aktiva användare. Utöver interaktion har JavaScript även potentialen att hjälpa webbplatser med SEO genom förbättringar i innehåll såsom:

  • Inzoomningar
  • Cachelagring av bilder
  • etc.

Oavsett om du behöver styra animationer, validerande formulärindata eller skapa rich media-upplevelser kan JavaScript vara en stor inspiration och bidragsgivare till din webbplats oberoende utseende och funktionalitet.

Grunder

JavaScript är ett interpreterat programmeringsspråk. Det utvecklades av Netscape för att låta webbplatser bli dynamiska och interaktiva. Det är ett av de mest populära skriptspråken som används på webben. Det har många bra saker, vilket gör det till ett bra alternativ för webbutvecklare.

Titta på grunderna för JavaScript!

Variabler

En variabel är en plats i en dators minne som innehåller data. I programmeringsspråket JavaScript används variabler för att lagra olika typer av information för framtida användning. Variabler kan innehålla alfanumerisk text, nummer, logiska värden, objekt och kollektioner av data som matriser och listor.

Variabler deklareras ofta med ett nyckelord som “var” eller “let”. Ibland deklareras variablen utan något nyckelord. En variabel måste ha ett unikt namn som inte conflicting med annan kod, så att din programkod kan identifiera det specifika datavärdet du vill använda senare i programmet.

När du skriver din kod bör du tänka på dessa namngivningsregler:

  • Variabelnamnen bör vara lättlästa och logiska.
  • Variabelnamnen får inte innehålla mellanslag ( )
  • Variabelnamn ska vara unika.
  • Surfare betonade bokstäver skiljer helt stora gamla fristattartoder.

Datatyper

JavaScript erbjuder åtta primära datatyper som du använder för att lagra och manipulera information. De är:

  1. Strängar – en sekvens av bokst…åver (t.ex. “Hej världen!”);
  2. Siffror – egentliga heltal (6) eller kommatal (6,5);
  3. Logiska – sanna eller falska värden;
  4. Objekt – objektsamlingar som kan innehålla metoder och variabler;
  5. Arrays – samlingar av data i någon ordning;
  6. Funktioner – bitar av kod kopplade till objekt som kan anropas när som helst;
  7. Uppdaterbara – en plats på din webbsida som du vill hålla uppdaterad med den senaste informationen från servern;
  8. Symbol – unika tokens som ses som unika objekt och ger tillgång till interna JavaScript-metoder och -variabler.

Operatorer

JavaScript är ett programmeringsspråk som används för att skapa interaktiva, dynamiska webbplatser och Webbapplikationer. Det tillhör ECMAScript-standarden och stöds av de flesta webbläsare. JavaScript kan användas för att skapa “realtids” element på en sida, som till exempel respons, animationer och allmän interaktion med sidan. I detta informativa dokument kommer vi att diskutera operatorerna som finns i JavaScript.

Begreppet “operatorer” är mycket viktigt för alla programmeringsspråk eftersom det ger programmerare möjlighet att manipulera data i koden. JavaScript-operatorer gör syntaxen mer flexibel genom att låta utvecklare ange villkor, prenumerera på vissa händelser eller utföra beräkningar med specifika värden. Dessa operatorer är lite olika beroende på vilken språkkonstruktion du använder.

Det finns operatorer av olika slag – aritmetiska, jämförelseliga, logiska osv., men de mest grundläggande är aritmetiska operatorer som adderar (+), multiplicerar(*) och dividerar (/) två tal alt + – / *.

Logiska uttryck

Logiska uttryck används ofta i programmering och är boolean-uttryck som kan vara sanna eller falska. JavaScript stöder de vanligaste operatorerna som används för att konstruera logiska uttryck. De vanligaste operatorerna är dubbel likhet (==) och inte-likhet (!=).

Logiska uttryck kan lagras i variabler för att hantera dem enklare. De kan då anropas om och om igen för att testa olika scenarier, detta är vad som gör logiska uttryck så användbara i programmering.

Dessutom ger logiska uttryck möjligheten att bygga förklarande kod via länkar med andra logiska grenar sedan olika villkor uppfyllts. Det är också ett nyttigt verktyg när du vill slippifrån repetitiva uppgifter eftersom du bara behöver skriva ut logiken en gång istället för att upprepas detta varje gång som ett visst villkor uppfylls.

Funktioner

JavaScript är ett dynamiskt programmeringsspråk. Det används för att bygga interaktiva webbsidor och webbapplikationer. Det är också mycket populärt för fronterar och backends.

JavaScript-koden är revolutionerande! Den gör det möjligt för webbplatser att ha rörliga, interaktiva element. Låt oss ta en titt på några av JavaScripts funktioner!

Skapa funktioner

När du skrivit ett skript kan det vara önskvärt att dela upp din kod i separata, sekventiella block som kallas funktioner. Funktioner är speciella programsegment som ger en `wrapper`-metod för att bryta upp ditt program i sekventielle bitar, testa dem och sedan anropa dem från andra ställen i ditt skript.

I JavaScript kan de flesta funktioner definieras tillsammans med hoisting, vilket innebär att man kan anropa en funktion innan den har definierats – detta fungerar dock inte när man försöker ange argument till den. Att skapa en funktion i JavaScript är en enkel process, du behöver bara följa tre steg:

  1. Definiera dina variabler: innan du startar bör du deklarera alla variabler som din funktion kommer att behöva. Du måste också sätta parametrar för din funktion, som tillåter dig att passera input till din funktion när den anropas.
  2. Skapa blocket: Klipp in dina kommandon inom curly-braces {}. Du placerar all logik eller lösningar här nedanför de deklarerade variablerna ovanför och allting mellan {}, fungerar som ett separat segment, inom vilket data samlas in och manipuleras innan resultaten produceras.
  3. Utdata: Naturligtvis gäller det att ta utdata från vissa avslutande arbeten som du gjort inom segmentet – dataen returneras ofta från segmentet genom `return`-operatorn eftersom det helt enkelt anger vad divisionen har gjort sina arbeten på (till exempel variabeln “x” vars värden returnerades).

Anropa funktioner

JavaScript-funktioner är kodblock som kan anropas av namn. Funktioner utför specifika arbetsuppgifter när de anropas. Ett enkelt exempel är alert-funktionen som visas i webbläsarfönstret:

alert("Hej världen!");

Funktionens argument visas inom parenteserna. Argumenten kan vara en fast sträng eller dynamiska variabler, beroende på din applikation. Ordningen på argumenten äldre också återges exakt som vi skriver dem. Alla JavaScript-funktioner har ett returvärde som returnerar det resulterande värdet från funktionsanropet. I exemplet ovan returneras ‘true’, som indikerar att funktionen utfördes framgångsrikt. Returvärdet kan variera beroende på typen av funktion eller visat föredraget val:

var resultat = alert("Hej världen!"); // returned true
console.log(resultat);

Parametrar och returvärden

Funktioner är den grundläggande byggklossen som JavaScript bygger på. Dessa tillåter oss att skapa “vara för våra kodbitar“. De består av två delar: Parametrar (eller argument), som är de värden som vi skickar in i funktionen, och returvärdet, eller resultatet av funktionsutvärderingen.

Parametrarna ger funktionen de data som den behöver för att utföra sina operationer, ofta genom att omge dem med parenteser. Returvärdet som JavaScript returnerar efter utvärderingen beror vanligtvis på att vi matat in riktiga argument och riktig data.

Funktionernas nycklar till effektiv kodning är deras flexibilitet. Det kan anpassa sig till dina behov genom att ta emot olika argument varje gång den anropas. Genom att sortera repetitionen i projektet kan prestanda förbättras signifikant, eftersom det minska antal manuella ändringar beror på ditt projekts vettiga strukturering beroende av principen DRY (Don’t Repeat Yourself).

Objekt

JavaScript är ett skriptspråk. Det används för att skapa dynamiska webbsidor. Ett av dess användbara verktyg är objekt. Objekt lagrar data som du använder för att bygga sidan. Genom att lära dig grunderna i JavaScript-objekt, skapar du interaktiva webbplatser.

Låt oss undersöka Javascript-objekt för att förstå hur de fungerar bättre.

Skapa objekt

Programmering i JavaScript kräver att du skapar och använder objekt. Ett objekt kan bestå av fördefinierade egenskaper som sedan kan modifieras. En egenskap är en variabel som innehåller information som anges nedan:

  • Nyckel : värde

Egenskapen kan representera något som faktiskt har ett namn som höjd, typ eller antal. För att använda de variabler som definieras i objektet måste du referera till dem via dess nyckel så här “objektets Nyckel“.

Du kan också lägga till funktioner till objekten som körs om man begär åtkomst via objektnyckeln. Till exempel om du vill lägga till ett felhanteringssystem, kan du lägga till en funktion som initierar en felhantering som heter “ErrorHandler” med ett värde kopplat till det. I det här fallet skulle alla instanser av ErrorHandler vara likadana för alla browser programvariabler, men självklart skulle innehållet variera beroende på vilket programvariabel det görs referens på (eftersom varje programvariabel motsvarar olika data).

Använd objekt

Objekt är ett fundament för programmering i allmänhet, och JavaScript erbjuder flera olika typer av objekt som du kan använda. Ett objekt innehåller data och funktioner och det kan tala om hur man hanterar sådana saker. Med JavaScript-objekt kan du skapa variabler, lagra data, skapa funktioner och arbeta med DOM (Document Object Model).

Vanligen när du jobbar med objektorienterade programmering är det vanligt att gruppera relevanta saker som en samling av objekt för att det ska bli lätt att hitta dem. För att förenkla ges varje samling ett namn – ett “objektsnamn“, vilket helt enkelt är en tolkning av objekten innehållande information som talar om vad den specifika samlingen består av. Objektsnamnen definierar de olika egenskaperna inom samlingen, som t.ex. antalet element i en array (arraylängd), storleken på ett textfönster (window width) eller antalet bilder placerade i bildbanken (image count). Samlingar används också för att lagra variabler, metoder och andra typer av informationsblock.

Från definitionernas synvinkel är dessa grupperingar effektiva verktyg som gör det lättare och mer effektiv programmering – helst nyckel-värdemitelligheter (engelska: key-value pairs) – vilket leder till mer flexibel kodstil. Genom att jobba med dessa recept förbinder man prestanda med precis rätt rubrikinformation om den mappade informationen ges tillbaka försiktighetsmallen att användas i programmet. Tillsammans bildar koppningar mellan parametrar, datatyper, saker som Metoder etc., spannet av möjliga åtgärder under projekteringens sysselsatta surfplatta initialiseras viss uppgift på programvarukonfigurationens stora moskitonland pga replikert uttryck bland register af valfri integrerings malmkimratini friskta tills smolflorena bemyndiger.

Metoder

I JavaScript-programmering är metoder inbyggda funktioner som tillhör ett objekt eller ett skript. De används för att hantera objektens egenskaper, göra beräkningar och utföra andra typer av arbete. Metoder är inte skrivet i en specifik programmeringsspråk, men det är beroende av programmet som de används i för att fungera. Till exempel kan de ingå som delar av JavaScript-objekten, liksom webbsidor och andra typer av applikationer. Skriptbaserade webbsidor har vanligtvis en rad med samma namnade metoder som körs efter att sidan laddas.

Ett annat sätt att tänka på metoder är som “programfunktioner”. På samma sätt som du kan skicka in argument till en funktion för att dessa anpassas, kan metoder exempelvis ta emot argument för sin input – de passar sedan inre strukturen på det objekt de tillhör och genererad sedan resultat baserad på dem.

Event Handling

JavaScript är ett fantastiskt programmeringsspråk. Det ger webbdesignern en möjlighet att skapa webbapplikationer med dynamiska, interaktiva funktioner. En av dessa kraftfulla funktioner är event handling. Event handling är ett bra sätt att skriva interaktiva program som reagerar på händelser som användarna utlöser.

Låt oss undersöka hur det fungerar i JavaScript!

Hantera händelser

JavaScript är ett flexibelt programmeringsspråk som används för att skriva webbapplikationer, samtidigt som användargränssnittet görs om och en hög grad av interaktion erbjuds. Det är säkert dynamiskt och skapar snabba responser och effekter. För att uppnå detta måste alla interaktionen mellan användarens input (via mus, tangentbord eller pekskärm) och sidans innehåll hanteras, dvs när en viss händelse uppstår (tex när muspekaren förflyttas över en länk eller du trycker ner en knapp) kommer JavaScript att identifiera den händelsen och låta dig bestämma beteendet, så att responsen kan visas.

Det innebär att JavaScript kan stödja många typer av dynamiska webbsidor med användarinteraktion. JavaScript stöder både direkt- & bubbel-hantering som vi kommer prata om i den här guiden för event handling. Detta inkluderar de vanligaste hanteringsmetoderna, dessa är: mouseover / mouseout; click; blur; focus; dblclick; change etc.. JavaScript har sedan fortsatt utvecklats under flera versioner adderat nya API-funktioner – vilket leder till övergripande mer flexibla event handlingfunktioner.

Lägg till händelser

Inom webbprogrammering och JavaScript är eventhandling den kod som definierar datorns reaktioner på vissa interaktioner från användare. Vanligtvis avses användningen av fangosteknik, vilket låter detekteringen av visuella eller mekaniska händelser i ett program. En eventhandler är en kod som försöker att ta reda på de olika typerna av händelser som görs tillgängliga för programmet. Till exempel när en “klick” händelse inträffar någonstans i ett program (eller webbsida), kommer en event handler att utföra den angivna funktionen. I JavaScript använder vi ofta addEventListener-metoden för att ladda upp sådana typer av händelsehanterare.

Nackdelen med event handlers är att de kan vara mycket processorkrävande, beroende på vilken typ av handling som skall genomföras när en viss händelse detekteras.

Ta bort händelser

Event Handling är processen att fånga och hantera specifika händelser som inträffar mycket ofta när en sida visas eller används. Dessa inkluderar allt från knapptryck, mus rörelser, formulärsubmittals och nyckelhjul. JavaScript-programmerare kan konfigurera “Eventhandlaren” att lyssna efter vissa händelser på sidan och göra ytterligare funktioner beroende på om det inträffade.

För att dock förhindra att obehöriga eller felaktiga data skickas till servern ska alla händelser som är kopplade till olagliga handlingar identifieras och tas bort. Det finns olika sätt att göra detta, men de vanligaste metoderna är antingen tidsinställda villkor eller manuella ta-bortfunktioner – format från kundens befintliga systemlogik. I allmänhet skapas lokala variabler eller ger en dialog till användarna som bekräftar ta bort processen innan den slutförs. Manuella ta-bortfunktionerna garanterar av sjunde beskydd mot obehörig manipulation och kan uppdateras med snyggaste praxis baserat på verifierad och aktuell information om marknaden.

Frequently Asked Questions

Q1: Vad är JavaScript?

A1: JavaScript är ett skriptspråk som används för att skapa interaktiva webbsidor och applikationer. Det är ett protokoll som används för att överföra information mellan webbservern och webbläsaren.

Q2: Varför används JavaScript?

A2: JavaScript används för att lägga till dynamiska funktioner till webbsidor, till exempel att skapa interaktiva webbsidor, animeringar och webbapplikationer.

Q3: Är JavaScript gratis att använda?

A3: Ja, JavaScript är helt gratis att använda. Det är en öppen källkod-språk som alla kan använda.