Vad gör en bra användarupplevelse?

Här är några beprövade strategier för att skapa en väl genomförd användarupplevelse när du designar ditt företags webbplats.

Det är viktigt att ha en stark internetnärvaro om du driver ett företag av något slag idag. Det börjar ofta med en webbplats, oavsett om du försöker tillhandahålla grundläggande information som var folk kan se dig personligen eller säljer saker eller tjänster online. Men om din webbplats är svår att använda och navigera på kan du förlora ett betydande antal köp.

Här är sex saker du kan göra för att förbättra användarupplevelsen för din webbplats besökare.

Vet vem din kund är.

Att undersöka och förstå din kunds profil är en av de mest avgörande sakerna du kan göra när du utvecklar eller förnyar din webbplats. När du bygger din webbplats bör du ställa dig själv följande frågor om dina användare:

Vilken användardemografi siktar du på?
Vilka prylar kommer mest sannolikt att användas när det gäller att lära sig om dig?
Vad vill dina kunder ha mest av ditt företag?
Hur mycket tid spenderar besökarna på din webbplats?
Vilka är de mest populära sidorna på din webbplats?

Svaren på dessa frågor hjälper dig att utveckla din designfilosofi.

Gör det enkelt att navigera.

Du har förlorat en konsument och en transaktion om någon besöker din webbplats och inte kan hitta det de letar efter, trots att det är tillgängligt. Som ett resultat måste du ägna tid åt att göra din navigering logisk och enkel.

För 99Designs skriver strategen och designern Lexie Lu: “Navigering bildar hela arkitekturen på din webbplats.” “Kontrollera din interna statistik för att upptäcka vart folk tar vägen när de kommer till din webbplats.” Din navigeringsstruktur kommer troligen att delas in i kategorier baserat på de bästa resultaten. Varje huvudtyp har sina element, såsom innehåll och vanliga frågor. Det är också viktigt att tänka på var du placerar element i navigeringsfältet. Till exempel bör de viktigaste kategorierna visas först, med de minst viktiga typerna längst till höger.”

Se till att din webbplats laddas snabbt och är mobilanpassad.

Långsamma laddningshastigheter och en webbplats som inte fungerar korrekt för vanliga mobila webbläsare är två vanliga problem som kan stänga av potentiella klienter. Till att börja med, se till att din webbplats laddas snabbt som en del av din designprocess. Enligt Aberdeen Group kommer 40 % av kunderna att överge en webbplats som tar längre tid än tre sekunder att ladda och som inte kommer tillbaka.

Dessutom bör du testa din webbplats med populära mobila webbläsare som Safari, Chrome, Samsung Internet och Firefox som en del av din designprocess. Mobila enheter står för över hälften av all världsomspännande internettrafik i mitten av 2021, och deras andel ökar varje år. Med det i åtanke förväntar sig mobilbesökare att landa på mobiloptimerade webbplatser, och det är fem gånger större sannolikhet att de lämnar om de inte gör det.

Inkludera fotografier som inte kommer från stockbiblioteket.

Användningen av stockfoton är en fara som kan stänga av potentiella konsumenter och användare. Kunder kan känna sig som om de inte förstår ditt varumärke om du använder stockfoton, vilket kan leda till att trovärdigheten försämras.

“Även om det är billigt och enkelt att skicka in stockfotografier, rekommenderas det att undvika stockfoton helt och hållet”, hävdar SEMRushs digitala marknadsföringsambassadör Philip Kushmaro. “Detta är sant oavsett om du anlitar en professionell fotograf eller fotograferar. Bildbanksfotografering kan verka professionellt, men det är ofta opersonligt, sterilt och saknar personlighet.”

Kolla in sidan och ge feedback.

När din webbplats är aktiv, se till att testa den ofta och låt icke-anställda testa den så att du kan få ett brett utbud av kommentarer.

Du kan också ge ett pris till användare som fyller i en undersökning om sina intryck av webbplatsen. Frågor som dessa kan inkluderas i en studie:

Kan du ge oss ett till femstjärnigt betyg för vår webbplats?
Finns det något vi kan göra för att förbättra din upplevelse?
Vilka funktioner vill du se på vår hemsida?
Uppfylldes dina förväntningar i allmänhet?

404 och felsidor kan anpassas.

Slutligen, när man utvecklar en webbplats är det lätt att förbise vad som händer om användare landar på en sida som inte finns. Detta kan inträffa om webbplatsen omdirigeras till fel sida på grund av ett fel eller om en användare fyller i felaktig URL. Skapa en personlig 404-felsida som välkomnar och leder kunder dit de vill gå för att förbättra den här upplevelsen. Airbnb, LEGO, Mailchimp, Slack och Pixar är bara några välkända organisationer som har designat innovativa 404-sidor för att hålla kunderna intresserade och på plats.