Tvåfaktorsautentisering

Tvåfaktorsautentisering (även känd som 2FA) är ett säkert sätt att logga in på molnbaserade appar och tjänster. Många organisationer, som Google och Amazon, tillåter användare att aktivera tvåfaktorsautentisering på sina enheter eller konton.

En tvåstegsautentiseringsmetod ger en extra grad av säkerhet när sofistikerade hotaktörer eskalerar sina attacker mot små företag. I de följande avsnitten kommer vi att titta på vad tvåfaktorsautentisering är, hur det fungerar och varför ditt lilla företag bör använda det.

Vad är tvåfaktorsautentisering och hur fungerar det?

Tvåfaktorsautentisering (även känd som 2FA) säkerställer att personen som försöker komma åt en enhet eller ett konto är den de utger sig för att vara. En autentisering är en säkerhetsfunktion som finns på enheter, applikationer eller fristående programvara.

Tvåfaktorsautentisering kallas ibland för tvåfaktorsverifiering eller multifaktorautentisering (MFA). I ett nötskal är den första faktorn något du känner till, till exempel ditt användarnamn och lösenord, och den andra faktorn är något du har, till exempel din smartphone.

2FA använder två av de tre kategorierna av bevis som används för att bekräfta identiteten. Dessa typer av identitetsbekräftande bevis inkluderar:

Information som är exklusivt känd av användaren, såsom svaren på utmanande frågor eller ett lösenord.
En gadget, till exempel en YubiKey, eller ett lösenord som levereras till en enhet, till exempel en mobiltelefon, anses vara innehav.
Röstigenkänning, fingeravtryck eller en näthinnaskanning är alla exempel på inneboende.

Vad är 2FA och hur fungerar det?

Tvåfaktorsverifiering använder två element för att validera din identitet innan du kan logga in på en app eller enhet. För att komma åt ett onlinekonto måste en användare först ange sina autentiseringsuppgifter och sedan slutföra det andra steget av identifieringsverifiering.

Ett slumpmässigt sexsiffrigt nummer eller ett tidsbaserat engångslösenord används vanligtvis som det andra verifieringssteget (TOTP). Biometriska faktorer, såsom ditt fingeravtryck, är också tillgängliga från vissa tjänster.

Exempel på tvåfaktorsautentisering

En bankomat är det vanligaste exemplet på tvåfaktorsautentisering. För att komma åt ditt konto måste du ha ett bankkort och känna till ditt identifikationsnummer (PIN).

Många framstående plattformar inkluderar också inbyggd tvåfaktorsautentisering, som:

Google.\sFacebook.\sInstagram.\sQuickBooks.

Du använder ditt användarnamn och lösenord för att komma åt ditt konto online i de flesta fall. Efter det får du ett sms med en sexsiffrig kod. Du kan komma åt ditt konto efter att ha angett koden på Google eller Facebook.

Vilka är fördelarna med att möjliggöra tvåfaktorsautentisering för småföretag?

Att försvara ditt företag från cyberhot är svårt, särskilt som antalet och typerna av hot ökar. Enligt FBI:s 2020 Internet Crime Report ingavs 791 790 klagomål om cyberbrott i USA, med påstådda förluster på totalt 4,1 miljarder dollar. Jämfört med 2019 har antalet klagomål ökat med 69 procent.”

Dessutom, enligt Verizon, “inkluderar nästan 80% av hackerintrång brute force eller utnyttjande av förlorade eller stulna referenser.” Lösenord är ett av de vanligaste sätten för hackare att komma åt din internetverksamhet.

När en angripare får tillgång till ett e-postkonto, en social mediakanal eller molnlagring kan konsekvenserna bli allvarliga, vilket bland annat påverkar ditt företags intäkter och rykte.

Ett brott är mindre sannolikt när två identifierande funktioner krävs. Å andra sidan inkluderar de finaste cyberförsvarsstrategierna en flerskiktsstrategi som tillhandahåller antimalware-tekniker, antivirusprogram och starka autentiserings- och internetpolicyer.

För små organisationer inkluderar de bästa tvåfaktorsautentiseringsapparna

Ett autentiseringsverktyg från tredje part kan hjälpa ditt team att öka cybersäkerheten och hålla konsumentdata säker samtidigt som proceduren blir så enkel som möjligt.

Följande är tre populära 2FA-appar:

LastPass Authenticator låter användare logga in med bara ett enda tryck med lösenord, SMS-koder eller push-meddelanden. För en enhetstyp är LastPass Authenticator gratis. Affärsalternativ börjar på $4 per månad per användare och inkluderar en lösenordshanterare.
Författare: Du kan använda Authy gratis för upp till 100 auktoriseringar per användare och månad eller betala 0,09 USD per auktorisering med en pay-per-use-plan. SMS, tokens, e-post och röstverifieringar stöds alla.
Microsoft Authenticator: Använd tidsbaserade koder för att skydda dina konton. Microsoft Authenticator är en gratis autentiseringslösning som fungerar med många produkter, inklusive alla Microsoft-tjänster.

Genom att använda tvåfaktorsautentisering kan du hålla din affärsdata säker.

Tvåfaktorsautentisering är ett kritiskt försvarslager för personal på plats, distans och hybridpersonal. 2FA kan användas för att förbättra dina regler och skydda ditt företag från cyberattacker.

CO— strävar efter att ge dig motivation från välkända specialister. Men innan du fattar några affärsbeslut bör du få råd från ett ex

CO— strävar efter att ge dig motivation från välkända specialister. Innan du fattar några affärsbeslut bör du dock få råd från en expert som kan ge dig personlig rådgivning utifrån dina unika omständigheter.