Söktjänster på startsidan

För tiotalet år sedan var nätets sökmotorer ganska rudimentära. Indexeringen av nätets sajter gick långsamt och ägare av webbplatser var många gånger tvungna att själva skicka in länkar för granskning. Systemet med ?spindlar?, som automatiskt söker igenom nätet på jakt efter nya webbplatser och nytt material, var ännu i sin linda. Av denna anledning var söktjänsterna inte särskilt välutnyttjade.

Med Googles intåg på marknaden för söktjänster förändrades allt, nästan över en natt. Det tog inte lång tid innan ?att googla? blev synonymt med att söka efter någonting på nätet. Sedan Googles intåg har ett antal andra söktjänster lanserats, vissa med framgång och vissa med fiasko. Bland de sökmotorer som har klarat sig i konkurrensen märks Bing, Yahoo, Ask och About.com.

Nu är Google en generell sökmotor, även om Google ständigt ger sig in i nya nischer för sök. Det finns ett antal andra sökmotorer som har en lite smalare inriktning. Oavsett vilka sökmotorer du brukar använda, så kan du integrera dessa på många av de startsidor som finns på nätet.

En framträdande del av framsidan på en starttjänst brukar vikas åt just söktjänster. Ofta kan du välja vilken sökmotor som ska användas som förval. Ibland finns också möjligheten att välja mellan ett antal olika sökmotorer för varje specifik sökning. Ett tredje alternativ som ibland finns att tillgå är möjligheten att klippa in särskilda kodsnuttar från en eller flera sökmotorer. Genom detta kan du få direkt tillgång till dessa sökmotorer direkt från startsidan.

Att kolla upp olika personer, telefonnummer och adresser har möjliggjorts genom tjänster som Hitta.se och Eniro.se. Med dessa tjänster har du en telefonkatalog för hela Sverige bara några knapptryck bort. Om den startsida du använder möjliggör integrering av söktjänster kan du absolut fundera på att lägga till även dessa tjänster.