Förbättra din webbplats med dessa enkla tips

Eftersom de flesta människor använder internet för alla krav eller aktiviteter, från att köpa in information, kan din webbplats fungera som en startplats för ditt företag. Konsumenter idag är välinformerade och undersöker ofta internet innan de gör ett köp.

Kunder gör 88 procent av sin forskning online innan de gör ett köp, och många väljer att handla online istället för att gå till en lokal butik. Som ett resultat, om din webbplats gör det enkelt att hitta information, kommer du att konvertera fler kunder.

Frågan är, vilka är de beprövade principerna för att förbättra din användarupplevelse? Vilka ändringar kan du göra på din webbplats för att förbättra den? Du kan förbättra din webbplatss användbarhet och användarupplevelse utan att behöva genomgå en större omdesign genom att använda följande åtgärder och modifieringar.

Rensa röran och gör plats för vitt utrymme

Det bästa sättet att ge din befintliga webbplats en ansiktslyftning är att ta bort allt det visuella röran som avleder publikens uppmärksamhet. För att generera mycket ledigt och vitt utrymme runt varje information, ta bort den kognitiva bördan av överflödiga animationer, röran av bannerannonser och för många widgets och sidofält.

Användare kan lätt interagera utan att bli distraherade när du ser till att innehållet på din webbplats har tillräckligt med vitt utrymme runt dem. Detta kommer också att hjälpa användare att förbli fokuserade och använda innehållet på sina sidor. För att säkerställa visuell klarhet och lite vitt utrymme runt varje material, bedöm den kognitiva belastningen på varje sida och gör lämpliga ändringar.

Använd stora bilder av hög kvalitet

Förutom att få tag på innehåll på ett ögonblick, är individer mindre uppmärksamma på textinnehåll nuförtiden. Eftersom de flesta konsumenter kommer åt webbplatser och onlineinformation via mobila enheter, blir läsbarheten svårare på små skärmar. Det är därför bilder och grafik är så avgörande för att förmedla information.

Men dålig kvalitet och tydliga bilder försämrar en webbplatss visuella profil och varumärkesimage. Dessutom, om du säljer saker och tjänster till kunder, kommer produktbilderna mestadels avgöra kvaliteten på dina produkter och tjänster. Som ett resultat är det nästan ett behov för företagswebbplatser att ha korrekta bilder för sina produkter.

Det skulle hjälpa att överväga laddningshastigheten för högkvalitativa fotografier med rätt storleksparametrar. Om bilderna inte laddas snabbt förloras det grundläggande målet och användbarheten av din webbplats skadas ytterligare. Det är därför, för snabbare nedladdning, är det lika viktigt att använda lämpliga bildformat.

Betona användningen av lämpliga uppmaningar.

Uppmaningsknapparna och den enkla hjälpen hjälper inte bara en webbplats att omvandla besökare till kunder och göra försäljning, utan de hjälper också användarna att förstå vilka aktiviteter som ska genomföras härnäst. Varje webbsida har en uppmaning som tydligt beskriver nästa steg.

Uppmaningsknappar och länkar bör vara strategiskt placerade på hela webbplatsen för att uppmuntra användarnas svar och beteenden som ökar engagemanget, skapande av leads och affärsomvandling.

De flesta webbplatser gör misstaget att placera en uppmaning till botten av en sida, omedvetna om att många människor skulle överge sidan innan den tidpunkten. Det är därför det också är viktigt att använda uppmaningsknappar i mitten för att hålla människor motiverade innan de når den slutliga beslutspunkten.

Istället för att direkt driva försäljningen med en uppmaning som “beställ nu” eller “köp”, kan du hålla konsumenterna engagerade med knappar som “få mer information” eller “vet mer” och bara komma tillbaka med den definitiva köpknappen i slutet .

Rekommendationer kan hittas på hela webbplatsen

Många webbplatser för tjänsteleverantörer och produktvarumärken inkluderar oberoende rekommendationssektioner som låter användare utvärdera verksamheten baserat på andra kunders ord och synpunkter. Men bara en liten andel av användarna besöker dessa sidor enbart för att läsa vittnesmål. Som ett resultat, snarare än att bygga separata vittnesmålssidor, är det mer fördelaktigt att sprida kundrekommendationer på webbplatsen och använda dem i olika avsnitt beroende på sammanhanget.

När positiva kommentarer om dina tjänster används på rätt ställen och i rätt inställningar kan de läsas och påverka. Det är mer effektivt att inkludera vittnesmål på olika tjänstesidor och produktbeskrivningar.

Öka interaktioner på din hemsida

De flesta webbplatser håller fortfarande inte besökarna intresserade på hemsidan, och de förväntar sig att folk besöker deras tjänste- och produktsidor. Men eftersom hemsidan representerar hela ditt företags varumärke kan du använda hemsidans innehåll för att göra ett ännu större intryck och hålla dina besökare intresserade.

En hemsida kan nu vara något längre och fylld med högkvalitativt material som är relevant för ditt företag. Ett företags värdeerbjudande kan också uttryckas genom hemsidans innehåll. En introduktionsvideo, en kortfattad och exakt översikt av dina tjänster och varumärkeserbjudanden, en kort beskrivning av dina produktegenskaper, vittnesmål, fallstudier och en företagsbeskrivning kan alla användas på hemsidan.

Förbättra läsbarheten

Slutligen måste varje webbplats leverera distinkt, relevant och högkvalitativt material för att säkerställa användarengagemang och dragkraft. Förutom att skapa underhållande webbplatsinnehåll är det också viktigt att förbättra läsbarheten genom att använda användarvänliga format och innehållslayouter.

Eftersom de flesta mobila webbanvändare har kort uppmärksamhet, föredrar de att skanna texten istället för att läsa den noggrant. Det är därför det är viktigt att presentera på ett sätt som är lätt att förstå, med mindre styckestorlekar, lämpligt teckensnitt och typografi och en krånglig layout. Punkter och textavbrott med rubriker och underrubriker kommer att underlätta snabbläsning ännu mer.

Se till att navigeringen är enkel

Användbarheten och användarupplevelsen av en webbplats är starkt beroende av navigering. Användare kan inte snabbt komma åt bloggar, produktsidor, kontaktsidor eller företagsinformation om navigeringen är svår. Å andra sidan, om en webbplatss navigering är svår, kommer de flesta besökare att överge den utan att utforska andra sidor eller data, vilket resulterar i en kraftig nedgång i publikens engagemang.

En av de beprövade reglerna för bra navigering är att konsumenter ska kunna komma till en webbsida eller det material de behöver med tre klick eller mindre. Intuitiv navigering kommer att göra det lättare för användare att hitta de webbsidor de letar efter.

Enastående Onboarding-upplevelse

Är din webbplats utformad för att svara på användarproblem som en funktionell app? Har du ett navigeringssystem och ett stort bibliotek med information och funktioner på din webbplats? I sådana fall måste du också garantera att dina besökare får en trevlig onboard-upplevelse.

En inbyggd skärmlayout med progressiv vägledning kan hjälpa en förstagångsanvändare att få exakta instruktioner om var olika sidor och funktioner finns och hur man navigerar och använder dem för att få saker gjorda med minsta möjliga ansträngning.

För många och tidiga tester

Slutligen krävs omfattande testning för att säkerställa att allt fungerar som det ska och att webbplatsen ger en bättre användarupplevelse efter dessa förbättringar. Användbarhetstester bör göras så snart som möjligt efter varje ändring, och en omfattande effektivitetsrevision bör slutföras när omdesignen är klar.

När den nya webbplatsen går live med de föreslagna förbättringarna är ditt jobb att övervaka hur den påverkar dina kunder och publiks användarupplevelse. Du bör testa och notera nya värdetillskott regelbundet.

Slutsats

Alla tidigare förslag har diskuterats hundratals gånger på internet. Däremot lyfte vi fram dem här i samband med omdesign eller uppdatering av en webbplats eftersom de snabbt kan göra inflytandet läsbart.